Hei sinä💗
Suorittaja arvottaa itsensä tekemiensä asioiden kautta. Mitä enemmän ja tehokkaammin hän saa aikaan, sitä arvokkaampi ja riittävämpi hän kokee olevansa. Tämä pätee niin vapaa-ajalla kuin töissäkin. Tänään haluan avata enemmän suorittajuutta työpaikalla. Lisäksi annan vinkkejä, miten sinä itse voit omalla toiminnallasi vaikuttaa omaan suorituskeskeisyyteen.
Suorittaja hakee hyväksyntää ollen aikaansaava ja tehokas. Hän onkin työpaikan tehopakkaus ja se, jolla on aina kiire ja kädet täynnä töitä. Työnantajalle hän on siis unelmatyöntekijä! Työnantaja ajattelee ”Siinäpä onkin tehokas työntekijä”, koska hän selviytyy vaativistakin tehtävistä helposti, tehokkaasti ja vaivattomasti. Tämän vuoksi suorittajalle tarjotaan usein lisää tehtäviä. Kun lisätehtävistä kysytään, suorittaja kauhistuu. Toisaalta, samaan aikaan hän kokee mielihyvää. Mielihyvää siitä, että hänet koetaan tehokkaaksi ja hyväksi työntekijäksi. Kauhua siitä, miten saa kaikki tehtävät tehtyä. Kun muutenkin on jo niin paljon tekemistä! Hän haluaisi sanoa ”ei kiitos”, mutta sisäinen suorittaja ja kriitikko huutaa häntä puskemaan eteenpäin. ”Olen heikko, jos en jaksa. Muut kyllä jaksavat” tai ”Jos kieltäydyn, mitä esimieheni minusta ajattelee” tai ”Jos minä en tätä tee, niin ei kukaan mukaan sitä tee. Niin kuka sitten?” Mielessä pyörii paljon sekavia ajatuksia!
Kuulostaako tutulta? Olen itse huomannut saman kaavan toistuneen työpaikastani toiseen. Lisätehtäviä ja vastuuta on tullut roppakaupalla. Usein myös jopa ilman lisäpalkkioita. Unelmatyöntekijä! Kiltti tyttö! Lopulta olen oppinut asioita aika paljon kantapään kautta mm. palamalla loppuun.
Jos esimies itse ei ymmärrä nähdä asiaa suorittajan näkökulmasta, siinä piilee suuri vaara. (Ja miksi välttämättä näkisikään, jos ei itse ole suorittaja.) Suorittaja nimittäin jossain vaiheessa väsyy saamaansa vastuuseen ja työtaakkaan. Siihen ettei osaa asettaa rajojaan ja sanoa ei. Lopulta hän uupuu ja sairastuu, josta voi seurata pidempiä poissaoloja ja sairaslomia.
Mikä olisi sitten lääke ylisuorittamiseen työpaikalla? Tässä 10 vinkkiä:
✅ Keskeneräisyyden hyväksyminen. Opettele elämään keskeneräisten asioiden kanssa. Kaikkea ei tarvitse heti saada tehtyä ja vietyä päätökseen.
✅ Unohda multitasking. Monien asioiden tekeminen yhtä aikaa lisää tutkitusti virheiden määrää. Lisäksi se ei paranna tehokkuutta, vaan huonontaa sitä. Multitasking lisää tunnetta siitä, että mikään ei oikein etene ja tätä kautta tunnetta riittämättömyydestä. Suorittajan toimintaa ohjaa jo muutenkin tunne siitä, ettei ole riittävä. Joten kuoppaa multitaskaus!
✅ Opi priorisoimaan. Laita päivän työtehtävät tärkeysjärjestykseen. Keskity tärkeimpiin ja niihin, jotka on hoidettava pois alta tänään. Aivot mieluusti haluavat keskittyä niihin tehtäviin, jotka ovat helppoja ja mukavia. Vinkki: Tee heti päivän alussa ne asiat, jotka ovat haastavia ja vaikeita. Vaikeimpien tehtävien välttely lisää vain saamattomuuden tunnetta ja oma itsevarmuus karisee.
✅ Ole välillä alisuorittaja. Mitä jos kokeilisit välillä laskea rimaa? Mitä jos tekisitkin päivän aikana vähemmän etkä kaikessa tavoittelisi täydellisyyttä? Mitä tapahtuisi? Ylisuorittajalle on ok tehdä tätä, koska rima on asetettu itselle jo muutenkin korkealle. Tää on aika next level- juttu🤪 Kokeile!
✅ Rajojen vetäminen jo heti työsuhteen alussa. Vedä heti tiukat rajat. Rajojen asettaminen kertoo muille, miten sinua saa kohdella ja miten kanssasi käyttäydytään. Lisäksi se kertoo myös itsesi arvostamisesta.
✅ Opettele sanomaan EI. Alussa vaikeaa, mutta harjoittelulla tässäkin tullaan paremmiksi. Et ole korvaamaton eikä työpaikan menestys ole sinun hartioillasi. Aloita jollain pienellä asialla. Mitä se voisi olla sinun kohdallasi?
✅ Avoimuus. Pystyykö teidän työpaikalla avoimesti puhumaan esimiehelle ja/tai työkavereille väsymyksestäsi, työtaakastasi tai taipumuksestasi ylisuorittamiseen? Veikkaanpa, että et ole ainoa työpaikallasi.
✅ Tauotus. Opettele pitämään taukoja työpäivän aikana. Tee esim. lyhyt hengitysharjoitus. Muutama minuuttikin on jo avuksi. Sen jälkeen toimit ihan eri energiasta käsin ja ajatuksesi on kirkkaampi ja selkeämpi.
✅ Rauhoita työympäristösi. Keskittymällä aina yhteen tehtävään kerrallaan, olet levollisempi. Sähköposteihin ja viesteihin ei ole pakko vastata heti. Varaa oma aika niiden lukemiseen ja vastaamiseen. Laita tarvittaessa puhelin äänettömälle tai lentotilaan, niin saat keskittymisrauhan. Kerro tarvittaessa työkavereillesi, jos tarvitset työrauhan.
✅ Virheiden hyväksyminen. Opettele ajattelemaan virheet oppimiskokemuksina. Kaikki meistä tekee virheitä ja kukaan meistä ei ole täydellinen. Suorittaja on monesti myös täydellisyyden tavoittelija, joten virheiden hyväksyminen voi olla aluksi todella haastavaa. Tehtävien loputon hiominen paremmaksi ja täydellisemmäksi vie myös paljon suorittajalta aikaa. Vinkki: Voit sopia deadlinet hyvin lähelle, niin et hioa tehtäviä liian kauan!
Itse olisin suorittamiseen ja työtaakkaan kyllästyneenä tarvinnut vinkkejä omaan tilanteeseeni. Tosin olin kyllä aika sokeakin omalle toiminnalleni, etten olisi osannut ottaa apua vastaan tai ylipäätään tajunnut sitä tarvitsevani. Toivon, että nämä vinkit ovat sinulle hyödyllisiä ja niistä on sinulle apua. Jos otat niitä käyttöösi, niin kerrothan, miten ne toimivat kohdallasi.
Mahtavaa työpäivää sinulle <3
Lämmöllä,